woensdag 23 februari 2011

Animal Care Egypt (ACE)


ULVENHOUT - Bereid je je maandenlang voor om bij een hulpproject voor verwaarloosde ezels, paarden en dromedarissen te gaan werken, breekt er opeens een opstand uit.

Het overkwam Boukeline Kappelhoff (28) uit Ulvenhout. Toch vertrekt de afgestudeerde dierenarts op 2 april naar Luxor in Egypte. "Toen al die protesten daar begonnen, dacht ik wel 'Moet dat nou? Hadden ze niet even kunnen wachten'. Het centrum is ook een tijdje dicht geweest, maar uiteindelijk is het allemaal heel goed afgelopen. Nee, ik maak me geen zorgen over mijn veiligheid. In Luxor, waar ik in het centrum van Animal Care Egypt (ACE) ga werken, is niet zo veel gebeurd. Bovendien teert Luxor op de toeristen. Daar wil iedereen dat het rustig blijft."
Ze kijkt er naar uit om te vertrekken. "Ik ben nog niet zo lang geleden afgestudeerd en ik wil graag werken met grootvee, zoals koeien en schapen. Ik denk dat ik daar heel veel kan leren." Maar ze gaat vooral uit idealisme. "Ik kan er niet zo goed tegen als dieren slecht behandeld worden. De mensen daar zien lastdieren vaak als een gebruiksvoorwerp. De dieren worden veel geslagen en slecht verzorgd. Dat komt door geldgebrek, maar ook door onwetendheid. Ze laten een dier rustig doorlopen met een gebroken poot. Eigenlijk is het vreemd, want de mensen zijn afhankelijk van hun dieren. Ze verdienen er hun geld mee. Je zou juist verwachten dat ze die goed verzorgen."
Bij Animal Care krijgen eigenaren gratis medische zorg voor hun lastdieren. Ook geeft de van oorsprong Engelse organisatie voorlichting. "Ook op de scholen."
Boukeline vertrekt niet met lege handen naar Egypte. Afgelopen zondag was er een drukbezochte benefietbijeenkomst in de Pekhoeve, waar ze 1700 euro verdiende met workshops en een loterij. Het geld is niet voor haarzelf, ze betaalt de reis en verblijf uit eigen zak, maar voor de dierenopvang in Luxor. "Ik krijg heel vaak de vraag of ik me niet beter voor de mensen in kan zetten. Dan zeg ik altijd dat ik door de dieren te helpen, indirect ook de mensen help."

Eventuele bijdragen: rekening 4283387 tnv Boukeline Kappelhoff

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen